DailyMikky #1 - Demo-demokracie aneb konec kouření v Čechách


   Přiznám se hned ze začátku k něčemu, co je mým pravidelným čtenářům asi jasné: jsem kuřák. Mám rád cigaretu po ránu, ke kávě, po jídle, před spaním, po sexu, při čekání na autobus a jiných příležitostech.
   Bohužel (pro někoho možná Bohudík) se doba za posledních cca. 70 let trochu posunula a vykuřování na devadesáti procentech rozlohy města už není běžné. Několikrát jsem se bavil se starými kuřáky. Vyprávěli mi, jak dřív bylo možné dát si cigaretu na úřadě při čekání, ve vlaku v kupé, dokonce na chodbách škol. Říkali i, že dřív cigareta byla elegantní a ne důvod k odsuzování a předsudkům.
   Ale postupem času se věci začaly měnit: lidstvu došlo, že kouření má vliv na zdraví nejen kuřáků, ale i nekuřáků, protože dýchají kouř, který my vyfukujeme a prý je tím zabíjíme.
   A tím se dostávám k tématu, o kterém tohle celé mělo být.
   Neřeknu ani popel, když mi někdo řekne, abych s cigaretou poodešel dál, že mu můj kouř vadí.
   Neřeknu ani popel, když mě někdo upozorní na zákaz kouření v místě, kde o tom nevím.
   Neřeknu ani popel, když je v mé blízkosti dítě, poodejdu dál nebo cigaretu i utípnu.
   Nikdy jsem nebyl druh člověka, který by nekuřákovi schválně foukal kouř do obličeje a pohlížel na něj zvrchu, protože nekouří.
   Ale poslední dobou se karta obrátila a pár lidí z nekuřáckých řad se rozhodlo foukat pomyslný kouř nekuřáctví do obličeje na oplátku nám.
   'Můžeš to prosímtě utípnout?' křičela na mě paní stojící o deset metrů daleko. 'Nechci chcípnout ve třiceti jako ty.' S madam jsme si bohužel nikdy nepotykali, ale hádám, že s podobným přístupem skončí před třicítkou i dřív na nemoc zastřelení.
 
   Několik hlav nahoře se semklo a domluvilo se:
'Pojďme zakázat kouření ve všech veřejných, uzavřených společensko-zábavních střediscích!'
'Ale...' ozval se jeden z nich. 'Nemělo by to zůstat na majiteli podniku?'
'Drž hubu, Radku.' A Radek držel hubu.

   Ještě pár měsíců před odklepnutím návrhu o zákazu kouření v kavárnách, hospodách a podobných zařízeních jsem stál na Hlavním nádraží v Praze před odjezdem domů, když v tom ke mně přišel mladý kluk, zhruba v mém věku a povídá: 'Dobrý den, pane, sbírám podpisy na petici proti zákazu kouřeních v hospodách. Jsme proti, protože si myslíme, že by volba měla zůstat na majiteli podniku.'
A já byl jako: 'Jo, dej sem propisku, jsem pro, to je chytrý.' a podepsal jsem to.

   Protože !!!volba by měla zůstat na majiteli podniku!!!.
   Představte si, že jste majitel plovárny. V létě se vám po trávníku prohání děti, cachtají se v brouzdališti, otrávení tátové pijí pivo a maminky cucají nanuk, teenageři i přes zákaz skáčou do vody z kraje bazénu, zatímco plavčíkovi to je úplně u prdele, i když by nemělo a najednou se u vaší vrátnice objeví někdo z úřadu a povídá vám: 'Od příštího pondělí jsme uzákonili, že každá plovárna v zemi musí být striktně nudistická.'
A vy byste odpověděl: 'Ale, já nevím, já asi nechci mít nudistickou plovárnu.'
A pán z úřadu by řekl: 'To je nám jedno, je to uzákoněné.'
A vy byste se ohradil: 'A nešlo by třeba jen zavést nudistické a nenudistické části plovárny?'
A pán z úřadu by byrokratickým hlasem pronesl: 'Ne, je uzákoněné, že to tu celé musí být nudistické.'
   A od té doby, by se vám po plovárně proháněly děti a brouzdaly by v brouzdališti, zatímco by jim jejich malé penisy pleskaly o stehna a tatínci by pili pivo a maminky by lízaly nanuky, ale oba svlečení, zatímco by teenageři nazí skákali do vody i když to je zakázané a nahému plavčikovi by to bylo ještě víc u prdele, což se vám ale vůbec nelíbí, přičemž s tím ale nic neuděláte, protože to je tak povinné pro všechny plovárny v zemi, nehledě na to, že všem lidem v zemi se nechce běhat na Adama a Evu po veřejném místě, takže přijdeš i o peníze.

   Doufám, že teď už to i pár dalším z vás přijde jako nelogická blbost.

   Rozhodnutí o zavedení nekuřáckých prostor by mělo zůstat na majiteli, majitel by si měl rozhodovat, jestli chce v podniku jen kuřáky, jen nekuřáky nebo oboje a stavebně je oddělit nebo neoddělit, to už by záleželo na tom, jak by se majitel rozhodnul.
Chceš kuřácké nebo nekuřácké prostory? Zajdi tam, kde mají kuřácké a nekuřácké prostory.
   Respektuji každého nekuřáka z vás, každého rozhodnutí je jeho věc a nic mi do něj není, dokud neomezuje moje pohodlí a několik desetiletí zavedená pravidla jen kvůli udržení trendu s ostatními zeměmi.
 
   Byl bych rád, kdybys tenhle článek bral s kapkou nadsázky, ale zároveň se díky němu i trochu zamyslel, sdílel ho nebo mi dolů do komentáře napsal svůj názor. Takhle blogově bych se měl začít vyjadřovat k věcem častěji, stejně jako se dělit o svoje zážitky a poznatky, protože co se týče literární stránky mám trošku tvůrčí krizi, ale neboj se nový věci přijdou.
   Děkuju za přečtení, komentuj, sdílej, odebírej, vyjadřuj se!

_________________________________________________________________________________

twitter -  @nicolasbuttler
instagram - @nicolas_buttler / pers @mikolastrkal
gmail - trkalmikolas@gmail.com
fb - mikky trkal
<3
 

Komentáře

  1. Plně souhlasím. Fašismus této společnosti je nebetycny a bude hůř. Na pivo prostě chodit nebudu a brzo emigruju

    OdpovědětVymazat
  2. sice sem nekuřák, ale naprosto s tebou souhlasim. krom toho, některý hospody bejvaly takový krásný zakouřený pajzly, ale teď úplně ztratily tu svojí atmosféru.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky